Fit for 55
De Europese Commissie (EC) heeft in juli een omvangrijk pakket voorstellen ‘Fit For 55’ gepresenteerd om de klimaatdoelstelling van 55% uitstootreductie in 2030 te halen. Onderdeel hiervan zijn voorstellen voor betere uitstootbeprijzing, via aanscherping van het huidige Europese emissiehandelssysteem (ETS), invoering van een nieuw ETS voor sectoren die vooralsnog buiten schot bleven en hogere minimum-energiebelastingen. Ook bevat het pakket een voorstel voor een CO2-heffing aan de Europese grens, het zogeheten Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), voor de invoer van elektriciteit, ijzer & staal, cement, aluminium en kunstmest.
Het toekennen van een prijs aan broeikasgas is de meest efficiënte manier om de uitstoot hiervan terug te dringen. Uitstoot wordt nu nog onvoldoende beprijsd, onder andere vanwege zorgen over negatieve effecten op de concurrentiepositie. Uit een nieuwe analyse van DNB blijkt echter dat beprijzing op Europees niveau voor de meeste landen niet leidt tot een significante verslechtering van de concurrentiepositie. Bovendien kunnen de beperkte negatieve effecten voor de interne markt grotendeels worden weggenomen door invoering van een CBAM voor een aantal uitstootintensieve producten. Desalniettemin kunnen voor de landen en sectoren die wel hard geraakt worden door hogere belastingen tijdelijke compensatiemaatregelen nodig zijn.
Gevolgen Europese uitstootbeprijzing voor concurrentiepositie beperkt
Momenteel bedraagt de ETS-prijs ruim €50 per ton CO2 en deze geldt momenteel alleen voor bepaalde delen van de industrie en de energiesector. In deze analyse is berekend wat er gebeurt als Europa €50 per ton CO2 heft over de uitstoot van nagenoeg de gehele industrie, energie- en transportsector. Er is voor deze sectoren gekozen omdat het ruwweg overeenkomt met de huidige ‘Fit for 55’-voorstellen voor uitbreiding van het ETS naar gas en transport en voor afschaffing van de gratis rechten voor de industrie en luchtvaart.
De productiekosten voor de hele Europese economie stijgen bij een CO2-prijs van €50 op de korte termijn met gemiddeld 0,7%, en in Nederland met 0,8% (figuur 1). In een aantal Centraal- en Oost-Europese (COE) landen zijn de effecten groter, met een gemiddelde productiekostenstijging van 1,7%. De effecten zijn forser voor de uitstoot-intensieve energiesector (elektriciteit en gas), waar productiekosten in de EU gemiddeld met 8% stijgen, en in COE-landen zelfs met 18%. In een aantal uitstoot-intensieve industrieën zoals metaal, chemie en cement ligt de kostenstijging ook hoger dan gemiddeld, maar in de meeste landen blijft die wel beperkt tot 4% of lager.