Het gebeurt niet vaak dat het depositogarantiestelsel geactiveerd wordt, dus we vertellen je graag meer over hoe we dat doen en hoe we zorgen dat we voorbereid zijn op de toekomst.
Belangrijk om alle klantgegevens te krijgen
Op de derde werkdag na het faillissement van ATB konden de rekeninghouders het rekeningnummer doorgeven waarop ze de vergoeding wilden ontvangen. Zo zorgden wij ervoor dat hun vergoeding binnen zeven werkdagen beschikbaar was. Deze snelle uitkering was mogelijk door de goede voorbereidingen die wij dagelijks doen. Daarnaast speelde de samenwerking met de medewerkers van ATB, die alle klantgegevens hebben aangeleverd, een belangrijke rol. Hierdoor wisten wij wie de rekeninghouders waren en hoeveel geld er op hun rekeningen stond. Na verwerking van het klantenbestand openden we het webportaal waarop de rekeninghouders hun rekeningnummer aan ons konden doorgeven. Hierop maakten wij vervolgens de vergoeding over. Binnen een maand na het faillissement had al 80% van de rekeninghouders dit gedaan en was 95% van het totaal gegarandeerde spaargeld uitgekeerd.
Uitkering binnen zeven werkdagen
Vanaf 1 januari 2024 is de wettelijke uitkeringstermijn teruggebracht naar zeven werkdagen. Om dit mogelijk te maken, hebben we vastgelegd welke gegevens banken bij ons moeten aanleveren, mochten ze onverhoopt failliet gaan. Banken hebben op hun beurt de afgelopen jaren de administratie en de kwaliteit van hun klantgegevens verbeterd zodat ze ons snel en volledig kunnen informeren.
Wat is onze rol?
- Samen met de banken hebben we een fonds opgebouwd, het depositogarantiefonds. Dat fonds moet dit jaar haar doelomvang bereiken van circa 4,8 miljard euro.
- We hebben het online webportaal ontwikkeld waarop rekeninghouders binnen zeven werkdagen kunnen inloggen als het depositogarantiestelsel geactiveerd wordt voor hun bank. Daar kunnen ze hun vergoeding snel en gemakkelijk opvragen door een tegenrekening door te geven.
- We zorgen ervoor dat niet alleen onze medewerkers, maar ook onze systemen en processen zo goed mogelijk zijn voorbereid. Hiervoor hebben we draaiboeken opgesteld en oefenen we regelmatig met crisissimulaties.
Meer weten?
Meer informatie over de DGS-uitkering voor ATB en onze DGS-uitkeringsorganisatie lees je in de factsheet en vind je hier.
Meer informatie over de Nederlandse Depositogarantie vind je hier: Nederlandse Depositogarantie (dnb.nl)