Succesvolle initiatieven
Uit het onderzoek van 2024 wordt duidelijk dat de initiatieven voor een grotere publieksbekendheid van de afgelopen jaren succes hebben gehad. In 2024 verwacht 74% van de ondervraagden hun geld terug te krijgen tot een maximumbedrag. Dat was in 2023 nog 69%. Daarbij geeft 61% van de mensen aan zich eerst te willen oriënteren voordat ze stappen ondernemen als hun bank in de problemen zit, ten opzichte van 55% het jaar ervoor.
Jongeren en vrouwen minder bekend met depositogarantie
Diezelfde onderzoeken laten ook zien dat jongeren en vrouwen een stuk minder bekend te zijn met deze beschermingsmaatregel dan oudere mannen. Zo heeft 53% van de jongeren en 59% van de vrouwen er wel eens van gehoord, tegenover 78% van de ouderen en 74% van de mannen. Daarom is de communicatiestrategie van de afgelopen jaren specifiek gericht op het bereiken van deze groepen, jongeren en vrouwen. Hierbij is gebruikgemaakt van onlinevideo’s en sociale media om de belangrijkste kenmerken van depositogarantie onder de aandacht te brengen.
Dit voorjaar en najaar gaat DNB verder met de publieksvoorlichting. Nieuw is de grote tentoonstelling over geld, goud en de economie in het vernieuwde DNB-hoofdkantoor aan het Frederiksplein in Amsterdam. Hier krijgen bezoekers op interactieve wijze meer informatie over de depositogarantie. Lees meer over De Nieuwe Schatkamer.
Meer informatie
Kijk voor meer algemene informatie op de website Nederlandse Depositogarantie | De Nederlandsche Bank. En zie hier de nieuwste video die in de recente publieksvoorlichting is gebruikt.