Figuur 2 - Percentage instellingen in de sector Verzekeren dat op de onderdelen datamanagement, (cryptografisch) sleutelbeheer en life cycle management onder de gewenste lat rapporteert.
Onveranderlijke back-ups zijn niet de sectorbrede standaard. DNB heeft in 2024 bij enkele verzekeraars verdiepend onderzoek gedaan naar hun operationele veerkracht na een impactvolle cyberaanval. Bijvoorbeeld na een ransomware aanval waarbij de gehele IT-omgeving door een kwaadwillende is versleuteld. Uit deze onderzoeken komt naar voren dat onveranderlijke back-ups een belangrijke technische maatregel zijn om de bedrijfsvoering te kunnen voortzetten na een impactvolle aanval. Een dergelijke of vergelijkbare maatregel blijkt niet bij alle onderzochte instellingen te zijn ingeregeld. Tegelijkertijd dient een instelling zich ook voor te bereiden op hoe te handelen en naar de betrokkenen te communiceren om te kunnen herstellen uit een situatie dat de IT-systemen gedurende een langere tijd niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat het herstel na een impactvolle cyberaanval complex en tijdrovend kan zijn. Het onderzoek wijst uit dat verzekeraars nog onvoldoende oefenen met een dergelijk scenario. DNB vindt het belangrijk dat verzekeraars back-up procedures en maatregelen treffen die passend zijn bij het kritieke karakter van de processen en dat deze regelmatig worden getest.
2) Uitbestedingsrisico’s
Een groot aantal verzekeraars heeft onvoldoende zicht en grip op haar kritieke uitbestedingsketens.
Uit de uitvraag komt naar voren dat de verzekeraars ten opzichte van vorig jaar hun uitbestedingen beter monitoren qua prestaties en interne beheersing. Desalniettemin voldoet een groot aantal verzekeraars niet aan het gewenste niveau voor de beheersing van de uitbestedingsrisico’s.
Het belangrijkste aandachtspunt bij deze groep is dat er onvoldoende informatie is over de risicobeheersing van alle kritieke dienstverleners in de kritieke uitbestedingsketens. Dit wordt met name veroorzaakt doordat:
- kritieke onderaannemers niet in zicht zijn;
- risicoanalyses niet voorafgaand aan de uitbesteding zijn uitgevoerd en/of niet periodiek worden herhaald;
- met (een groot deel van de) kritieke dienstverleners geen afspraken zijn gemaakt over eisen aan informatiebeveiliging;
- bij (een groot deel van) de kritieke dienstverleners niet is getoetst in hoeverre het Business Continuity Plan voldoet aan de eisen van de verzekeraar en op werking is getest.
Door onvoldoende zicht op de (onder)uitbestedingsketens en de locatie van dataopslag ontstaan risico’s die kunnen leiden tot onverwachte verstoringen van kritieke bedrijfsprocessen en diefstal of verlies van kritieke of vertrouwelijke data.
DNB vindt het belangrijk dat verzekeraars hun kritieke uitbestedingsketens kennen, registreren, monitoren en jaarlijks evalueren. Daarbij dient gewaarborgd te worden dat de maatregelen omtrent informatiebeveiliging en Business Continuity Management bij de dienstverleners in deze ketens voldoen aan de eigen beleidslijnen.
3) Datakwaliteit
Een deel van de verzekeraars rapporteert tekortkomingen met betrekking tot de beheersing van datakwaliteit.
DNB constateert dat ten opzichte van vorig jaar meer verzekeraars beschikken over een datakwaliteitsbeleid, een gedocumenteerde risicobereidheid en rapportages over datakwaliteit. Desondanks heeft ongeveer 40% van de verzekeraars haar beheersing ten aanzien van datakwaliteit nog niet op orde. De oorzaken zijn voornamelijk:
- Ontbreken van of onvolledige risicomanagementcyclus. Ruim de helft van de verzekeraars heeft een onvolledige risicomanagementcyclus uitgevoerd op het gebied van datakwaliteit, waaronder het identificeren van kritieke data-elementen, het uitvoeren van een risicoanalyse en het monitoren van de beheersmaatregelen inzake datakwaliteit. De helft van deze categorie verzekeraars heeft deze risicomanagementcyclus in het geheel niet uitgevoerd.
Daarnaast constateert DNB dat bij ruim een kwart van de verzekeraars geen periodieke managementinformatie aanwezig is over datakwaliteit. Daar waar deze managementinformatie wel beschikbaar is, ontbreekt in veel gevallen informatie over datakwaliteit incidenten, worden de uitkomsten niet vergeleken met de risicobereidheid of ontbreekt een onafhankelijke opinie van de risicomanagement- en/of compliance functie.
- Verouderd of onvolledig datakwaliteitsbeleid. In veel gevallen is het datakwaliteitsbeleid verouderd of er ontbreken in het beleid richtlijnen voor de identificatie en afhandeling van datakwaliteit incidenten, het onderscheid tussen kritieke en niet kritieke data-elementen en richtlijnen voor de toepassing van End Using Computing.
- De End-User Computing (EUC) toepassingen zijn onvoldoende in beeld. Ruim een derde van de verzekeraars heeft geen zicht op de EUC toepassingen binnen de organisatie, omdat een centrale registratie ontbreekt. Het gebruik van EUC-toepassingen brengt potentieel een verhoogd risico mee voor de datakwaliteit, waarvoor de benodigde beheersmaatregelen moeten worden getroffen.
Het risico van onvoldoende beheersing van datakwaliteit is dat dit onjuiste besluitvorming tot gevolg kan hebben, bijvoorbeeld door onjuiste stuurinformatie aan het management en onjuistheden in wettelijke rapportages.
DNB vindt het belangrijk dat verzekeraars een gedegen risicomanagement cyclus rondom datakwaliteit opzetten en uitvoeren, een up-to-date datakwaliteit beleid voeren en dat EUC toepassingen in beeld hebben en risico’s rond het gebruik daarvan monitoren en beheersen.
Toezicht op DORA en Cyber in 2025
DNB geeft in 2025 in haar toezicht onder meer aandacht aan de hierboven genoemde aandachtspunten. DNB zal voor eind april van 2025 het informatieregister op vragen met betrekking tot alle contractuele overeenkomsten over het gebruik van door derde aanbieders verleende ICT-diensten. Tegelijkertijd is het noodzakelijk dat instellingen een proces hebben ingericht voor het melden van majeure ICT-incidenten, dat voldoet aan de DORA-eisen. Risicogebaseerd zal DNB onderzoeken in hoeverre de beheersing van digitale operationele weerbaarheid overeenkomt met de vereisten in DORA. In het bijzonder zal DNB in 2025 aandacht vragen voor awarenessprogramma’s en actuele kennis op zowel bestuur als medewerkersniveau met betrekking tot dit onderwerp, IT-continuïteit, het beheersen van ICT risico’s bij derde aanbieders, en de ICT risicomanagement cyclus.
DNB verwacht dat verzekeraars hun risico’s op gebied van informatiebeveiliging, uitbesteding en datakwaliteit adequaat beheersen in lijn met de voor hen geldende wet- en regelgeving.