Veelgestelde vragen over renovatie hoofdkantoor DNB
Het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank (DNB) wordt gerenoveerd. Hieronder vindt u veelgestelde vragen over dit project en de antwoorden.
Veelgestelde vragen
Categorieën
Over het gebouw
Voor u als buurtbewoner veranderen verschillende zaken:
- De hoofdentree verhuist van het Westeinde naar de kant van de Sarphatistraat/Frederiksplein.
- De ronde toren verdwijnt.
- Vanaf de Utrechtsestraat kunt u straks weer in zuidelijke richting kijken. Het uitzicht wordt nu geblokkeerd door de ronde toren. Deze is in de jaren 90 gebouwd. De situatie wordt weer zoals Marius Duintjer, de architect van ons gebouw, deze had bedacht.
- In, rond en op ons gebouw komt veel groen. DNB en de gemeente leggen dit aan. We kiezen voor groen dat er het hele jaar mooi uitziet. Het hekwerk rondom het pand verdwijnt.
- Delen van het hekwerk verwerken we in de oost- en westzijde van het gebouw.
- De ingang van de parkeergarage van DNB verhuist van Westeinde naar Oosteinde.
- De parkeer- en de laad- en losruimte zitten straks onder de grond. Vrachtwagens worden dan niet meer buiten in- en uitgeladen, maar binnen in het pand.
- We verlagen de kade aan de Singelgracht. Er komt een vlonder in het water waar iedereen kan zitten en van het water kan genieten.
- Op de plaats van de ronde toren komt een binnentuin. Die is overdag open voor buurtbewoners en voorbijgangers.
- Rondom de vroegere kluis komt een gedeelte dat open is voor publiek. Iedereen is hier welkom. U kunt hier kunstexposities, onze geld- en muntencollectie en financieel-economische informatie bekijken.
- Er zijn geen geldtransporten meer van en naar de bank.
- U ziet straks geen medewerkers en auto’s van de Koninklijke Marechaussee meer.
- Ons informatie- en educatiecentrum wordt onderdeel van het vernieuwde hoofdkantoor.
In het ontwerp houden we rekening met het gemeentelijk programma Autoluw en de routekaart Amsterdam Klimaat Neutraal. Door de inrit van de parkeergarage te verplaatsen, kan er bovendien een binnentuin komen. Deze is open voor het publiek.
De binnentuin is overdag open voor het publiek. Iedereen kan hem bezoeken. De openingstijden worden later bekend.
Nee. Er komt een binnentuin die open is voor het publiek. Maar u kunt niet via deze binnentuin naar de andere kant van het pand.
Een deel van ons kantoor stellen we na de renovatie open voor het publiek. Hier kan iedereen kennismaken met DNB, onze taken en de economie. We gaan er onder andere tentoonstellingen, bijeenkomsten en onderwijsprogramma’s organiseren. Het wordt een financieel en economisch kenniscentrum.
Ja, het openbare gedeelte is straks open voor iedereen. U bent er van harte welkom.
Nee, hier komen geen winkels of horeca. Als bezoeker kunt u natuurlijk wel een kopje koffie of thee drinken.
Nee, vanwege de veiligheid is dat niet mogelijk. Op de onderste verdiepingen van ons hoofdkantoor komt wel een groot openbaar gedeelte.
Deze wordt afgebroken. De ronde toren is in de jaren 90 bijgebouwd. We gaan hem hergebruiken op een andere plek in Amsterdam.
Over de werkzaamheden
Er wordt gewerkt op maandag tot en met zaterdag van 6.00 – 21.00 uur.
Het kan af en toe nodig zijn om een weg af te sluiten. Dit kondigen we dan aan in de DNB Renovatie-app. Het is niet de bedoeling om wegen lang af te sluiten.
De voorbereidende werkzaamheden begonnen in juli 2020. Eind 2020 gingen de sloopwerkzaamheden van start. Begin 2021 begonnen we met de renovatiewerkzaamheden. Deze zijn momenteel in volle gang zodat begin 2025 onze deuren kunnen openen.
De renovatie zal in het 4e kwartaal van 2024 klaar zijn. De renovatie van het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank (DNB) duurt een jaar langer dan aanvankelijk gepland.
Over de omgeving
De gemeente Amsterdam is verantwoordelijk voor de openbare ruimte rondom DNB. Wel hebben wij natuurlijk ideeën over hoe het Frederiksplein beter en mooier kan worden. Deze hebben we gedeeld met de gemeente.
De stenen waren nodig voor de veiligheid van het goud en geld die in ons pand lagen. Nu het goud en geld nu verhuisd zijn, hebben dezen geen functie meer. Ze krijgen een nieuwe bestemming op IJburg.
DNB is verantwoordelijk voor de renovatie van het hoofdkantoor. De gemeente Amsterdam en GVB beslissen over de trambaan. Zij kunnen u het beste informatie hierover geven.
De gemeente Amsterdam beslist hierover. Zij kan u het beste informatie hierover geven.
We verwachten dat we straks meer bezoekers krijgen dan in ons vroegere bezoekerscentrum. Maar we denken dat de meeste bezoekers te voet en met het openbaar vervoer komen. Net zoals nu bij ons vroegere bezoekerscentrum.
Andere vragen
DNB heeft haar gebouw aan de Sarphatistraat verkocht. Het Japanse Konami is de nieuwe eigenaar van het pand. Die beslist ook wat er in het gebouw komt. In het gebouw zat vroeger het DNB Bezoekerscentrum. Dat speelde een centrale rol in ons educatieprogramma. Dit educatieprogramma zetten wij in 2021 op een andere manier voort.
Naast onze website vindt u belangrijke en de laatste informatie in de DNB Renovatie-app. Deze downloadt u gratis via de App Store of Google Playstore.
Het omwisselen van gulden of beschadigde bankbiljetten gaat op afspraak.
De kosten voor de renovatie van ons hoofdkantoor aan het Frederiksplein in Amsterdam bedragen in totaal ca. € 320 miljoen euro. Dit is inclusief zaken als de verbouwing en huur van ons tijdelijke gebouw bij Amsterdam-Amstel (het Tooropgebouw) en de verhuizing daarnaartoe en weer terug.
De verhuizing van de goudvoorraad en het bankbiljettenbedrijf van ons hoofdkantoor in Amsterdam naar het DNB Cashcentrum in Zeist kost in totaal € 200 miljoen. Hierbij gaat het onder andere om:
- de bouw van het DNB Cashcentrum
- de verbouwing van het pand in Haarlem waar de goudvoorraad en het bankbiljettenbedrijf zich momenteel tijdelijk bevinden
- het tijdelijk huisvesten van goud en geld in Haarlem
- de verhuizing in oktober 2020 van goud en geld naar Haarlem en in 2023 naar Zeist
In totaal bedragen de geraamde kosten van de renovatie van ons hoofdkantoor en de bouw van het DNB Cashcentrum dus € 520 miljoen. In dit bedrag zitten buffers om eventuele tegenvallers op te vangen die zich tijdens zulke unieke bouw- en renovatieprojecten kunnen voordoen.
Financiële instellingen dragen via de zogenoemde ZBO-begroting bij aan de kosten die DNB als toezichthouder maakt. Dit geldt ook voor onze huisvestingskosten. De huisvestingskosten voor de sector zijn de komende jaren bevroren op het niveau van de verwachte structurele huisvestingskosten in 2026. Concreet betekent dit dat de sector wel bijdraagt aan onze reguliere huisvestingskosten maar niet aan de tijdelijke extra kosten als gevolg van de renovatie. Eventuele afwijkingen in de huisvestingskosten in de komende jaren zijn geen reden om tussentijds het meerjarig ZBO-kostenkader aan te passen.
Zoals u hierboven kon lezen, bedragen de geraamde kosten van de renovatie van ons hoofdkantoor en de bouw van het DNB Cashcentrum € 520 miljoen. Wij compenseren een deel van deze uitgaven door ander vastgoed te verkopen. In 2017 hebben wij onze panden aan de Achtergracht en het pand aan Sarphatistraat 7 in Amsterdam verkocht. In 2020 hebben wij het pand aan Sarphatistraat 1 (hier zat het DNB Bezoekerscentrum) verkocht. En ook onze lcatie in Wassenaar is verkocht sinds het DNB Cashcentrum naar Zeist verhuisd is.
Verder is ons streven dat onze jaarlijkse huisvestingskosten na oplevering van ons gerenoveerde hoofdkantoor lager of gelijk zijn in vergelijking met de huisvestingskosten voor aanvang van deze projecten.
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.