Een zienswijze is geen bezwaar
DNB gebruikt de zienswijzen van pensioendeelnemers als input voor de besluitvorming en houdt rekening met de informatie als die van toepassing is. Een zienswijze is dus niet hetzelfde als een bezwaar of een klacht en het indienen kan alleen onder bepaalde voorwaarden.
Wat zijn die voorwaarden?
Pensioendeelnemers moeten op twee manieren nadeel ondervinden van het besluit van DNB over het herstelplan. Hen wordt gevraagd te onderbouwen dat ze er persoonlijk financieel nadeel van zullen ondervinden én dat de groep waar ze deel van uitmaken, er financieel nadeel van zal ondervinden. Zo’n onderbouwing kan bijvoorbeeld bestaan uit informatie van het pensioenfonds waaruit blijkt wat de gevolgen zijn van het besluit voor de pensioendeelnemer en de deelnemersgroep. DNB moet namelijk vooral de gevolgen voor de verschillende deelnemersgroepen beoordelen en niet voor de individuele pensioendeelnemers.
Waar staat de informatie over het herstelplan van uw fonds?
Pensioenfondsen moeten pensioendeelnemers via hun website over het herstelplan informeren.
Wat moet je doen als je een zienswijze wilt indienen?
Tot uiterlijk drie weken na het indienen van het herstelplan door het pensioenfonds kunnen deelnemers een zienswijze geven. Dit kan schriftelijk of mondeling. We adviseren om het schriftelijk te doen, zodat u alles overzichtelijk op een rij kunt zetten.
U kunt een zienswijze geven door het formulier “Zienswijze herstelplan” op Mijn DNB-Toezicht publiekscontact in te dienen. Hiervoor heeft u een Mijn DNB-account nodig. Daar staat ook vermeld voor welke pensioenfondsen een zienswijze ingediend kan worden.
Om een schriftelijke zienswijze te geven, vult u de vragen in onder het kopje ‘schriftelijke zienswijze’. Om een mondelinge zienswijze te geven, klikt u op de link naar Microsoft Bookings om een belafspraak in te plannen. Daarna keert u terug naar publiekscontact om het formulier af te ronden. Mocht u de belafspraak later willen wijzigen, dan kan dit via de e-mail die u heeft ontvangen van Microsoft Bookings.
Als u nog geen Mijn DNB-account heeft, moet u eerst een account registreren. U heeft hiervoor het volgende nodig:
- Een bestaand e-mailadres
- Een authenticator app voor het beveiligen van uw account met tweestapsverificatie; als u niet weet wat een authenticator app is, lees dan eerst de handleiding
Vervolgens doorloopt u de volgende stappen:
- E-mailadres opgeven en verifiëren
- Opgeven wachtwoord
- Opgeven van contactinformatie
- Uw account beveiligen met tweestapsverificatie met een authenticator app
Voor registratie kiest u in het aanmeld-scherm voor “nu registreren” onderaan de pagina. Wanneer u al een Mijn DNB-account heeft, kunt u direct starten met aanmelden.
Meer informatie over het registreren van een Mijn DNB-account vindt u in de handleiding.