Bron: Conclusr/DNB onderzoek onder Nederlandse retailers naar de digitale euro, zomer 2024. 1.023 respondenten.
Retailers wensen gelijke of lagere kosten
Retailers maken zich wel zorgen over de kosten van een nieuw betaalmiddel: 79% vreest hogere transactietarieven voor digitale-eurotransacties. Zij vinden dat die gelijk of lager zouden moeten zijn dan die van de huidige gangbare betaalmiddelen. Verder is voor twee op de drie retailers de investeringen die zij zouden moeten doen om digitale-eurobetalingen mogelijk te maken een punt van aandacht. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om nieuwe software of betaalterminals. Veel retailers zouden graag zien dat zij zoveel mogelijk de huidige betaalinfrastructuur en -apparatuur kunnen blijven gebruiken voor digitale euro betalingen.
Bekendheid digitale euro onder retailers beperkt
De bekendheid met de digitale euro onder de retailers is nog beperkt. Bijna de helft (46%) is niet bekend met de digitale euro. Een bijna even grote groep (43%) heeft ervan gehoord, maar weet niet precies wat het is en 11% zegt er goed bekend mee te zijn. De beperkte bekendheid is zichtbaar in alle branches en bij zowel kleine als grote retailers. Een verklaring voor deze onbekendheid is dat er geen actieve communicatie heeft plaatsgevonden, omdat er nog geen politiek akkoord is over invoering van de digitale euro.
Politiek besluit over invoering digitale euro noodzakelijk
De EU-lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten nog onderhandelen over wetgeving voor invoering van de digitale euro. Als de uiteindelijke wetgeving gereed is en zij akkoord gaan met invoering van dit nieuwe betaalmiddel, kan de ECB het nieuwe betaalsysteem (laten) bouwen voor alle eurolanden. De digitale euro draagt bij aan Europese onafhankelijkheid in betalen, doordat het betaalmiddel zelfstandig en naast niet-Europese betaaldienstverleners en grote internationale techbedrijven moet kunnen functioneren. Nu is die strategische autonomie er nog niet. In veel landen -waaronder Nederland – vervullen niet-Europese bedrijven een kritieke schakel in het retailbetalingsverkeer.