Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Een computerscherm waarop een valse mail wordt weergegeven

Tips om nepsites, verdachte mails en telefoontjes te herkennen

Oplichters proberen op vele manieren uw geld te stelen. Met een smoes vragen ze uw gegevens of om snel geld over te maken. Wees alert en trap er niet in. DNB geeft tips om verdachte sites, berichten en telefoontjes te herkennen.

Nepsites herkennen

Twijfelt u of een website wel echt is? Controleer dan eerst of het webadres (de URL) van de bank klopt. Hoe doet u dat?

  • Kijk of het webadres van een bank volledig is. Dat adres begint altijd met “https://”. Ontbreekt de letter “s”? Ziet u geen hangslot in de adresbalk? Dan is het een valse site.
Illustratie phishing
  • Kijk of de naam van uw bank in het webadres juist is.
  • Controleer op checkjelinkje.nl of webadressen echt van de bank zijn.
  • Twijfelt u? Ga dan nergens op in, sluit de site af en neem contact op met uw bank. Gebruik daarvoor de contactgegevens op de echte website van de bank. Op de nepsite staan onjuiste contactgegevens.

Wat is phishing?

Phishing betekent dat oplichters vissen naar uw gegevens. Om daar geld mee te verdienen. Of om uw geld te stelen. Dat kan op veel manieren. 

  • Via een e-mail of brief. U ziet het logo van uw bank en leest dat u snel naar de site van uw bank moet gaan. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat uw rekening wordt geblokkeerd. Via een link of QR-code komt u op een valse site die lijkt op die van uw bank. Dan vragen ze u om uw inlogcodes in te typen.
  • Via de telefoon, sms of WhatsApp. Met een smoes vragen ze om uw gegevens en inlogcode. Of ze vragen u om uw geld over te boeken naar een veiligere rekening.

Tips om valse e-mails te herkennen

Deze tips helpen u valse e-mails te herkennen. De volgende dingen zijn verdacht:

  • In het mailadres van de afzender staat achter het @-teken een andere naam dan die van uw bank.
  • Uw naam staat niet bovenaan.
  • De afzender vraagt u snel iets te doen, omdat het anders fout gaat. Of omdat u anders een kans misloopt.
  • U moet uw inloggegevens intypen nadat u op een link klikt of QR-code scant.
  • Het bericht heeft een zip- of rar-bestand als bijlage.
  • Er staat een link naar een website die niet van uw bank is. Controleer daarom het webadres. Beweeg de muis over de link, maar klik er niet op. Het hele webadres is nu in beeld. Soms staat deze onderaan het scherm. Bekijk ook onze tips om nepsites te herkennen (hierboven).
  • De contactgegevens van uw bank kloppen niet. Dit kunt u controleren op de echte website van uw bank.
  • Het bericht heeft spelfouten.

Tips om valse telefoontjes, appjes of sms’jes te herkennen

Oplichters doen zich voor als een medewerker van een bank. Ze bellen of appen en u ziet soms zelfs het telefoonnummer van uw bank op uw mobiel. Ze hebben altijd een smoes en vragen u snel iets te doen omdat het anders fout gaat. U moet bijvoorbeeld snel geld overboeken. Of uw pincode of inloggegevens doorgeven. Dat is allemaal verdacht. 

Ga nooit in op verdachte berichten van uw bank

Onthoud: uw bank vraagt nooit naar uw gegevens, inlogcode of om geld over te maken. Vertrouwt u een bericht niet? Ga er dan niet op in. Dus:

  • Geef geen persoonlijke informatie door.
  • Boek geen geld over naar een zogenoemde “veilige (kluis) rekening”.
  • Klik niet op bijlagen of links.
  • Meld bij uw bank dat u een verdacht bericht heeft gekregen.
  • Kijk op fraudehelpdesk.nl voor waarschuwingen voor valse berichten.

Wat als u toch bent ingegaan op een vals bericht?

Kom direct in actie: neem meteen contact op met uw bank en laat uw bankpasjes of creditcard blokkeren. Doe aangifte bij de politie als u schade heeft geleden. Ook kunt u contact opnemen met de Fraudehelpdesk.

Verdachte telefoontjes of berichten van DNB

Er zijn op dit moment oplichters die doen alsof ze bij DNB werken. U krijgt valse e-mails, sms-berichten, apps  en telefoontjes. Dit heet spoofing. Een voorbeeld. Oplichters bellen u zomaar op en zeggen dat er iets mis is met uw bankrekening. Ze willen dat u speciale software op uw computer installeert en vragen naar uw pincodes. U ziet een telefoonnummer van DNB op uw mobiel. De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer ziet staan. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt. Ook per mail of sms sturen oplichters u verzoeken. Bijvoorbeeld om snel geld over te maken. Zo gaat er een valse mail rond van oplichters die zich voordoen als DNB-directeur Olaf Sleijpen. In deze valse e-mail vragen ze u een QR-code te scannen voor een 3D secure beveiliging. Doe dit niet. Krijgt u berichten of telefoontjes namens DNB? Blijf altijd alert. Onthoud: DNB vraagt u nooit om uw pincode of om geld over te maken.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.veiligbankieren.nl. Dit is een site van de Nederlandse Vereniging van Banken. Of op www.fraudehelpdesk.nl of veiliginternetten.nl van de Rijksoverheid.

De Nederlandsche Bank houdt toezicht op banken. Lees meer over het Toezicht op financiële instellingen.

Ontdek gerelateerde artikelen