Tips om valse e-mails te herkennen
Deze tips helpen u valse e-mails te herkennen. De volgende dingen zijn verdacht:
- In het mailadres van de afzender staat achter het @-teken een andere naam dan die van uw bank.
- Uw naam staat niet bovenaan.
- De afzender vraagt u snel iets te doen, omdat het anders fout gaat. Of omdat u anders een kans misloopt.
- U moet uw inloggegevens intypen nadat u op een link klikt of QR-code scant.
- Het bericht heeft een zip- of rar-bestand als bijlage.
- Er staat een link naar een website die niet van uw bank is. Controleer daarom het webadres. Beweeg de muis over de link, maar klik er niet op. Het hele webadres is nu in beeld. Soms staat deze onderaan het scherm. Bekijk ook onze tips om nepsites te herkennen (hierboven).
- De contactgegevens van uw bank kloppen niet. Dit kunt u controleren op de echte website van uw bank.
- Het bericht heeft spelfouten.
Tips om valse telefoontjes, appjes of sms’jes te herkennen
Oplichters doen zich voor als een medewerker van een bank. Ze bellen of appen en u ziet soms zelfs het telefoonnummer van uw bank op uw mobiel. Ze hebben altijd een smoes en vragen u snel iets te doen omdat het anders fout gaat. U moet bijvoorbeeld snel geld overboeken. Of uw pincode of inloggegevens doorgeven. Dat is allemaal verdacht.
Ga nooit in op verdachte berichten van uw bank
Onthoud: uw bank vraagt nooit naar uw gegevens, inlogcode of om geld over te maken. Vertrouwt u een bericht niet? Ga er dan niet op in. Dus:
- Geef geen persoonlijke informatie door.
- Boek geen geld over naar een zogenoemde “veilige (kluis) rekening”.
- Klik niet op bijlagen of links.
- Meld bij uw bank dat u een verdacht bericht heeft gekregen.
- Kijk op fraudehelpdesk.nl voor waarschuwingen voor valse berichten.
Wat als u toch bent ingegaan op een vals bericht?
Kom direct in actie: neem meteen contact op met uw bank en laat uw bankpasjes of creditcard blokkeren. Doe aangifte bij de politie als u schade heeft geleden. Ook kunt u contact opnemen met de Fraudehelpdesk.
Verdachte telefoontjes of berichten van DNB
Er zijn op dit moment oplichters die doen alsof ze bij DNB werken. U krijgt valse e-mails, sms-berichten, apps en telefoontjes. Dit heet spoofing. Een voorbeeld. Oplichters bellen u zomaar op en zeggen dat er iets mis is met uw bankrekening. Ze willen dat u speciale software op uw computer installeert en vragen naar uw pincodes. U ziet een telefoonnummer van DNB op uw mobiel. De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer ziet staan. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt. Ook per mail of sms sturen oplichters u verzoeken. Bijvoorbeeld om snel geld over te maken. Zo gaat er een valse mail rond van oplichters die zich voordoen als DNB-directeur Olaf Sleijpen. In deze valse e-mail vragen ze u een QR-code te scannen voor een 3D secure beveiliging. Doe dit niet. Krijgt u berichten of telefoontjes namens DNB? Blijf altijd alert. Onthoud: DNB vraagt u nooit om uw pincode of om geld over te maken.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.veiligbankieren.nl. Dit is een site van de Nederlandse Vereniging van Banken. Of op www.fraudehelpdesk.nl of veiliginternetten.nl van de Rijksoverheid.
De Nederlandsche Bank houdt toezicht op banken. Lees meer over het Toezicht op financiële instellingen.