© ANP
Depositogarantie Caribisch Nederland
Uw geld op rekeningen bij banken op Bonaire, Sint Eustatius en Saba wordt wettelijk beschermd door de depositogarantie voor Caribisch Nederland. Mocht een bank failliet gaan, dan zorgen wij dat u uw geld terugkrijgt. Van 1 dollarcent tot maximaal USD 10.000 per persoon, per bank.
Voorwaarden
Er zijn drie voorwaarden:
- Uw bank moet onder de depositogarantie vallen. U kunt dit controleren op de pagina Welke banken?
- U moet inwoner met een sedula zijn van Bonaire, Sint Eustatius of Saba zijn of uw onderneming is geregistreerd op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Kijk voor meer uitleg op de pagina Ben ik beschermd?
- Uw bankrekening moet onder de depositogarantie vallen. Kijk hiervoor bij de veelgestelde vragen.
Meer uitleg
Voor meer uitleg vindt u hier een brochure en een factsheet.
Contact
Heeft u een specifieke vraag voor DNB over de bescherming door de depositogarantie voor Caribisch Nederland? U kunt altijd contact opnemen met onze Publieksvoorlichting (in het Nederlands of het Engels). Bel ons op +31 020 524 9111 (gratis) op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur (Nederlandse tijd). Of e-mail naar info@dnb.nl.
Wetgeving
Het besluit waarmee de depositogarantie voor Caribisch Nederland in 2017 is ingevoerd vindt u hier.
Veelgestelde vragen Depositogarantiestelsel
Een garantieregeling die banktegoeden tot maximaal USD 10.000 garandeert. Wij stellen de depositogarantie in werking als een bank failliet gaat. De garantie geldt voor banken met een vergunning voor Caribisch Nederland. Het register van banken met een vergunning is altijd actueel.
Niets. U hoeft zich niet te registreren of aan te melden, en de depositogarantie is gratis.
Dit kunt u checken op de pagina Welke banken? Vraag bij twijfel aan uw eigen bank of uw geld beschermd wordt door de depositogarantie. Het register van banken met een vergunning voor Caribisch Nederland is altijd actueel.
Wij – De Nederlandsche Bank – voeren de depositogarantie uit.
De depositogarantie is van toepassing op inwoners van Caribisch Nederland. Of u een inwoner bent, controleren we in de basisadministratie van Bonaire, Sint Eustatius of Saba op het moment dat de depositogarantie in werking wordt gesteld.
Als u een woont op Bonaire, Sint Eustatius of Saba en daar bent geregistreerd in de basisadministratie persoonsgegevens, en u bent niet gemarkeerd als geëmigreerd of overleden, beschouwen we u voor de depositogarantie als inwoner. In principe bent u dan in het bezit van een sedula. Dit betekent ook dat u geen recht meer hebt op de depositogarantie als u zich uitschrijft uit de basisadministratie wanneer u verhuist naar buiten Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
Ja, de bescherming is ook van toepassing op de bankrekeningen van ondernemingen waarvan een kantoor is geregistreerd in Caribisch Nederland. Maar er zijn ook uitzonderingen. Kijk hiervoor in de bijlage van de factsheet.
Ja, de depositogarantie is ook van toepassing op minderjarig kinderen. De depositogarantie geldt namelijk per persoon per bank, ongeacht leeftijd.
De depositogarantie garandeert deposito’s – dat zijn bedragen op betaal- en spaarrekeningen en termijndeposito’s – bij banken met een vergunning voor Caribisch Nederland
De depositogarantie garandeert een bedrag van USD 10.000 per persoon per bank. Dit is ongeacht het aantal rekeningen dat u bij de bank hebt. De opgebouwde rente wordt vergoed tot de dag van het faillissement van de bank.
Als uw rekening niet alleen op uw naam staat maar ook op naam van iemand anders – zoals en/of-rekening of een en/en-rekening – krijgt u in de meeste gevallen ieder afzonderlijk een evenredig deel vergoed.
Voorbeeld: Als het bedrag op uw en/of-rekening USD 20.000 is, krijgt u beiden USD 10.000. Als u meerdere rekeningen hebt, geldt het maximum voor het geld op al uw rekeningen samen.
Wij controleren in de boekhouding van de failliete bank of een bankrekening onder de depositogarantie valt. Wij gebruiken de wisselkoers van de dag waarop wij de depositogarantie voor de bank in werking hebben gesteld.
Wij trekken een schuld die u aan de bank hebt niet af van de vergoeding die u krijgt.
Voorbeeld: u hebt een persoonlijke lening van USD 5.000 en een spaardeposito van USD 10.000. Als de bank failliet gaat, krijgt u een vergoeding van USD 10.000. U kunt bij de curator informeren wat er met uw schuld van USD 5.000 gebeurt.
Met het bedrag van maximaal USD 10.000 krijgen circa 91% van de rekeninghouders al hun geld terug. Dat percentage is vergelijkbaar met het Europese deel van Nederland. Hiermee voldoet de garantie aan de internationale standaarden, die zijn voorschreven door de International Association of Deposit Insurers (IADI).
De garantie geldt per persoon per bank. Het is een goed idee om uw geld over meer banken te spreiden als u meer hebt dan USD 10.000.
Als een bank failliet gaat, moeten wij volgens de wet de depositogarantie in werking stellen binnen 21 dagen nadat de bank het geld op de rekeningen van klanten niet meer kan terug betalen. Als wij de depositogarantie in werking hebben gesteld voor de klanten van de failliete bank wordt dit in lokale media , op onze website en in de Staatscourant bekendgemaakt. Lees meer in het antwoord op de vraag Hoe krijg ik een vergoeding?
- Als een bank het geld op rekeningen van de klanten niet meer kan terugbetalen, ook niet op afzienbare termijn. Vanaf dat moment hebben wij 21 dagen de tijd om te beslissen of we het depositogarantie in werking stellen.
- Na een uitspraak van de rechter waardoor klanten niet meer bij hun bankrekening kunnen. Het faillissement van een bank is een voorbeeld van zo’n uitspraak.
Als wij de depositogarantie in werking stellen, maken we dat bekend op onze website www.dnb.nl, in de Staatscourant en in de lokale media. We vertellen dan hoe u uw vergoeding kunt aanvragen. In de meeste gevallen openen we ook een kantoor op de eilanden waar de failliete bank aanwezig is. U kunt dan naar ons toe komen om vragen te stellen en de vergoeding aan te vragen (in Papiaments, Nederlands en Engels).
Nadat wij de depositogarantie in werking hebben gesteld, hebt u een jaar de tijd. Daarna behandelen wij uw aanvraag als u kunt bewijzen dat het niet uw schuld was dat u te laat bent.
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, controleren we de volgende dingen:
- of u inwoner bent van Bonaire, Sint Eustatius of Saba
- of u een rekening hebt bij de failliete bank
- of deze rekening onder de depositogarantie valt
- wat het bedrag op deze rekening is
Wij gebruiken in de eerste plaats de boekhouding van de bank. Als we daarin niet kunnen vinden of u een rekening hebt, vragen we u om aanvullende informatie.
Zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen drie maanden na de datum van uw aanvraag.
Bij een en/of-rekening of een en/en-rekening krijgt u in de meeste gevallen ieder afzonderlijk een evenredig deel vergoed. U moet beiden een vergoeding aanvragen.
Ons besluit heet volgens de wet een beschikking. De wet die hiervoor geldt is de Wet administratieve rechtspraak BES. Als u het niet eens bent met onze beslissing kunt u een aantal dingen doen:
- U kunt in beroep gaan bij het Gerecht in eerste aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
- Voordat u dat doet, kunt u bij ons bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen. Als u het dan niet eens bent met onze beslissing op uw bezwaar, kunt u daarna alsnog in beroep gaan bij het Gerecht in eerste aanleg. Deze stap is dus niet verplicht: u kunt ook direct in beroep gaan bij het Gerecht in eerste aanleg.
- Als u het niet eens bent met de uitspraak van het Gerecht in eerste aanleg, kunt u in hoger beroep gaan bij het Gemeenschappelijk Hof van Justitie van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
De bescherming door de depositogarantie is gratis voor de klanten van een bank. De kosten van de vergoedingen worden uiteindelijk betaald door de andere banken die beschermd zijn door de depositogarantie voor Caribisch Nederland. Zij betalen jaarlijks een bijdrage zodat het geld daarvoor beschikbaar is. Maar om ervoor te zorgen dat de klanten van een bank zo snel mogelijk hun vergoeding krijgen, schiet de Nederlandse overheid de vergoedingen voor.
We hebben een brochure en een factsheet uitgegeven met daarin meer uitleg van wat de depositogarantie voor u betekent.
Heeft u een specifieke vraag voor DNB over de bescherming door de depositogarantie voor Caribisch Nederland? U kunt altijd contact opnemen met onze Publieksvoorlichting (in het Nederlands of het Engels). Bel ons op +31 020 524 9111 (gratis) op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur (Nederlandse tijd). Of e-mail naar info@dnb.nl.
DNB maakt gebruik van cookies
Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.