Wat er moet gebeuren
Bij DNB pleiten we voor een betere beprijzing van de CO2-uitstoot: er moet aan meer CO2-uitstoot een prijskaartje komen te hangen en de prijs moet omhoog. Overheden kunnen dit op verschillende manieren doen: door een CO2-belasting te heffen of met een emissiehandelssysteem (ETS). Dat is een systeem waarbij bedrijven rechten moeten kopen om CO2 te mogen uitstoten. Deze rechten kunnen ze vervolgens onderling verhandelen. Als we de CO2-prijs verhogen, schaffen we ook in een keer fossiele subsidies af. Dat heeft het meeste klimaateffect als we dat op mondiaal of anders Europees niveau doen.
Wie CO2-beprijzing moet regelen
Bij voorkeur wordt CO2-beprijzing op mondiaal niveau gecoördineerd. Dit om de concurrentiepositie van landen te beschermen en te voorkomen dat vervuilers hun uitstoot verplaatsen naar andere landen. Het mooiste zou zijn als bedrijven in elk land evenveel betalen voor hun uitstoot. Maar als dit niet haalbaar is, zijn er verschillende tussenoplossingen. Zo kunnen de grootste economieën een minimumprijs afspreken. Bij DNB vinden we dat Nederland zich hard moet maken voor zulke oplossingen.
CO2-beprijzing in Europa
Ook op Europees niveau kan veel worden bereikt. De Europese Commissie (EC) presenteerde in juli 2021 uitgebreide plannen om de CO2-uitstoot in 2030 met 55% terug te brengen. CO2-beprijzing speelt daarin een belangrijke rol. In de EU betalen nu alleen bepaalde bedrijven uit de elektriciteitssector en de zware industrie om CO2 uit te stoten. Dit gebeurt via het Europese emissiehandelssysteem (ETS). De EC wil dit ETS aanscherpen en daarnaast een nieuw ETS invoeren voor meer sectoren, zoals de gebouwde omgeving en het wegtransport. Ook moet er een CO2-heffing aan de Europese grens komen voor de invoer van bijvoorbeeld elektriciteit, staal en cement van buiten de EU. Als DNB vinden wij deze plannen goed en noodzakelijk. Wel is het belangrijk te voorkomen dat de plannen onder druk van lidstaten teveel worden afgezwakt.
Beperkte gevolgen voor economie
Bij DNB hebben we onderzocht wat de gevolgen zijn van een betere CO2-beprijzing voor onze economie. Hieruit blijkt dat een Europese uitstootbelasting van €50 per ton CO2 voor de industrie-, energie- en transportsector slechts een beperkt effect heeft op de concurrentiepositie van Nederland en de meeste andere EU-landen. Uit een eerder onderzoek van ons kwam naar voren dat een uitbreiding en verhoging van de CO2-belasting geen grote gevolgen hoeft te hebben voor de Nederlandse economie als geheel.