Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Dienst Toezicht aanvragen: veelgestelde vragen

Wat moet ik weten voordat ik begin?  

  • Wil je  aanvragen en meldingen inzien én indienen? Dan heb je eHerkenning nodig met dienst 'Toezicht aanvragen' met beveiligingsniveau minimaal niveau 3 (EH3). 
  • Wil je alleen aanvragen en meldingen inzien (en dus niet indienen)? Dan kan je je ook aannmelden met een Mijn DNB-account waarbij je gemachtigd moet zijn voor dienst Toezicht aanvragen. 
  • Meer informatie over eHerkenning en hulp bij aanmelden vind je hier.
  • Bij de veelgestelde vragen hieronder gaan we ervan uit dat je inlogt met eHerkenning.

Heb ik toegang tot alle zaken als ik ben ingelogd?

Als je inlogt in Mijn DNB met een bepaalde eHerkenning (namens een bepaalde organisatie), dan heb je toegang tot alle aanvragen of meldingen die je zelf hebt ingediend met dat eHerkenningsmiddel. Je kan andere Mijn DNB-gebruikers machtigen zodat zij de door jou ingediende aanvragen of meldingen kunnen zien.

Wie kan mijn ingediende aanvragen zien?

De aanvraag of melding is alleen zichtbaar voor de persoon die deze heeft aangemaakt/ingediend. Dit geldt ook voor opgeslagen maar nog niet ingediende aanvragen. Een aanvraag of melding is dus niet zichtbaar voor andere collega’s met een eHerkenningsmiddel bij dezelfde onderneming en rechten op de dienst Toezicht aanvragen.

Mijn collega neemt mijn zaken waar tijdens mijn afwezigheid. Wat moet ik doen?

Als je een formulier in Toezicht aanvragen start of indient, ben je de enige die dit formulier kan bewerken, inzien en de berichten van DNB ontvangt die gerelateerd zijn aan het formulier. Je kan andere Mijn DNB-gebruikers binnen of buiten de organisatie machtigen voor gestarte en ingediende formulieren. Zo kunnen meerdere personen werken aan een formulier of deze inzien. Ook gerelateerde items van een formulier, zoals berichten en informatieverzoeken, zijn beschikbaar voor de gemachtigde. Per formulier dient er een afzonderlijke machtiging tot stand te worden gebracht.

Voor het machtigen moet je eerst een connectie maken tussen betrokken personen. Als de connectie is gemaakt kunnen beide personen elkaar voor formulieren machtigen. Meer informatie staat in de handleiding machtigingen.  

Mijn collega die alle aanvragen indient bij DNB heeft een andere baan. Wat moet ik doen? 

Zorg ervoor dat de vertrekkende collega meerdere mensen heeft gemachtigd voor ingediende formulieren/ aanvragen voordat hij daadwerkelijk weg is bij de onderneming en het eHerkenningsmiddel van deze persoon is opgezegd. Als je dit niet doet, kan niemand meer bij de aanvragen die door deze collega zijn ingediend (zie FAQ Wie kan mijn ingediende aanvragen zien?)

Wat kan ik doen met ‘Machtigingen’?

Door gebruik te maken van machtigingen kunnen meerdere personen werken aan een formulier of deze inzien. Ook gerelateerde items van een formulier, zoals berichten en informatieverzoeken, zijn beschikbaar voor de gemachtigde. Voor het machtigen hebben beide personen een geldig eHerkenningsmiddel nodig met de dienst 'Toezicht aanvragen' en beveiligingsniveau minimaal niveau 3 (EH3). Meer informatie vind je in de handleiding machtigingen

Welk e-mailadres gebruikt DNB voor communicatie over aanvragen en meldingen?

Als je een aanvraag of melding indient, ontvang je per e-mail een ontvangstbevestiging. DNB kan ook om nadere informatie vragen. Het e-mailadres dat daarvoor wordt gebruikt, vind je onder ‘Mijn gegevens’, rechts bovenin het scherm (bij het poppetje) als je bent ingelogd in dienst Toezicht aanvragen.

Ik heb een nieuw e-mailadres. Wat moet ik doen?

Je kan je e-mailadres aanpassen in Mijn DNB, dienst Toezicht aanvragen, bij ‘Mijn gegevens’, rechts bovenin het scherm (bij het poppetje). Let op: dit is het e-mailadres dat DNB gebruikt voor communicatie bij aanvragen en meldingen, ontvangstbevestigingen en mogelijke aankondigingen van informatieverzoeken worden naar dit e-mailadres verzonden. 

Mijn ingediende aanvraag is niet zichtbaar in Mijn DNB. Wat moet ik doen?

Het kan soms even duren voordat de bijlagen bij een ingediende aanvraag zichtbaar zijn. Als de bijlagen na een dag nog niet zichtbaar zijn, neem dan contact op met Publieksvoorlichting via info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). Publieksvoorlichting is op werkdagen geopend tussen 9.00 tot 15.30 uur.

Hoe groot mogen bijlagen zijn?

Elke bijlage bij een aanvraag of melding mag maximaal 300 MB groot zijn.

Wat voor soort bestanden kan ik uploaden?

Je kan alleen PDF-documenten (en dus geen JPG of JPEG) en Excel-bestanden uploaden bij Toezicht aanvragen. 

Het uploaden van een bijlage duurt lang, wat moet ik doen? 

Alle bijlagen worden gescnad op virsussen. Dit kan soms even duren. Als je even wacht dan komt het goed.

Kan ik een bijlage intrekken of vervangen na de indiening?

Dat is niet mogelijk. Je kan contact opnemen met de toezichthouder om de bijlage uit de zaak te verwijderen en/of een nieuwe bijlage toe te voegen.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met Publieksvoorlichting via info@dnb.nl of 0800 020 1068 (gratis). Publieksvoorlichting is op werkdagen geopend tussen 9.00 tot 15.30 uur.